Biztonságos Autózás

Létezik biztonságos autózás?

A közlekedéssel kapcsolatban ma két fontos dolog van reflektorfényben, a biztonság és a gazdaságosság. Az autógyárak igyekeznek az újabb és újabb kihívásoknak megfelelni, mind aktív, mind passzív téren a lehető legbiztonságosabb járműveket előállítani, de amíg az emberi tényezőt nem sikerül teljesen kizárni a közlekedésből, 100 %-os biztonság nem létezik. Ki gondolta volna pl., hogy a vezetők 83 százaléka nem nyomja kellő erővel a fékpedált vészhelyzetben? Miért fontos a passzív biztonság szempontjából a biztonságiöv használata?

Az autó veszélyes üzem, és mint ilyen, maximális odafigyelést igényel a használójától. A mindennapi közlekedés – nem autóvezetés! – során az alapvető cél, melyet szem előtt kell tartani nem más, mint a biztonságos eljutás A pontból B pontba. Mivel azonban nem egy-két autó rója az utakat – bár a 2011 eleji hajtóanyagárszint már sokaknál ingerküszöb feletti, és ez a budapesti forgalom sűrűségén is érezhető -, és vezetőiknek sem csak a gépre és az útra kell figyelniük – ez lenne az autóvezetés -, ez nem könnyű feladat.

A jogosítvány megszerzésével arra kap jogosultságot a vezető, hogy elkezdje a mindennapi közlekedés fortélyainak elsajátítását. A tanulás kilométerek ezreiben mérhető időszaka alatt ehhez nem árt néhány alapszabályt megismerni az autósiskolában tanultak mellett. Ezek a régóta jogosítvánnyal rendelkezők számára is fontos “apróságok”, melyek biztonságosabbá tehetik mindennapjaikat.

Hogyan kell ülni az autóban?

Mielőtt bárki beindítaná egy autó motorját, a helyes üléspozíciót kell megtalálnia. A mai autók ülés-, kormány-, és egyes esetekben pedál-állítási lehetőségei olyanok, hogy tényleg mindenki megtalálhatja a számára ideális pozíciót, testalkattól függetlenül. A legfontosabb, hogy az autóból minden irányban jól kilásson vezetője, ezért olyan pozícióba kell állítani a vezetőülés magasságát, ahonnan előre, oldalra és hátra is zavartalan a kilátás. Nem szabad túl alacsonyra engedni az ülést, mert szűk helyen, például parkoláskor sem szabad “pipiskedni”. Az ülésmagasság beállítása után a hosszirányú beállítás következik. Ehhez a jobb lábbal a fékpedált kell teljes erővel lenyomni, és az ülést addig hátratolni, amíg a pedált nyomó láb térde még behajlítva marad.

Miért fontos ez? Egy német kutatás szerint a vezetők 83 százaléka nem nyomja kellő erővel a fékpedált vészhelyzetben, amit többek között az okoz, hogy a vezető túl messze ül a pedáltól és ezáltal nem tud megfelelő erőt kifejteni arra. Henry Morrogh elhíresült mondása: “Mikor vészfékez egy átlagos autós életében először 120 km/h-s sebességről megállásig? A halála előtt 10 másodperccel.” – mind a mai napig igaz. Ez pedig a helyes ülésbeállítással elkerülhető!

Ha mindezek a beállítások megvannak, következhet az üléstámla és a kormánykerék beállítása. Léteznek nagyon kényelmes üléstámla dőlésszögek, de ezek a legritkább esetben biztonságosak. A túlságosan lapos szögben – nagyon ledöntötten – álló támla ugyanis nem támasztja meg kellően a vezető felsőtestét, így gátolja őt a helyes kormánykezelésben. A támlát úgy kell beállítani, hogy a vezető kinyújtott kezét a csuklójánál támassza alá a kormánykerék. Ebben az esetben a szabályos 9 óra – 3 óra helyen fogva a kormánykereket, pont ideális szögben hajlik a könyök, illetve így lehet átfogás nélkül a legnagyobbat fordítani a kormánykeréken. A helyes támlaszög kb. 80-85 fok az ülőlaphoz viszonyítva. Így beállítva az ülést a kormánykerék 180 fokos elfordításakor is végig támasztja a hátat, nem kell a kormányba kapaszkodni.

Sokan azt vallják, hogy nem akarnak az autójukban kardot nyelve ülni, de a biztonságos közlekedéshez – ami mindenki érdeke – ez nélkülözhetetlen. Az átállást követően hamar meg lehet szokni az új üléspozíciót, és így a kormánykerék hatékonyabb kezelése is megoldódik, nem beszélve egy esetleges ütközés következményeinek csökkenéséről. A nem megfelelő üléspozíció ugyanis ilyen esetben hatványozza a sérülésveszélyt.

Mindezek után következik a fejtámla, aminek a beállításával kapcsolatban is nagyon sok rossz példát lehet látni az utcán, például a fejtámla túlságosan messze van a fejtől. Ezt elsősorban a rossz üléstámla beállítás okozza, ugyanis ha ezt jól végzik el, akkor már csak a fejtámasz magasságára kell odafigyelni. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy ez az eszköz nem kényelmi berendezés, hanem biztonsági! A hátulról érkező ütéskor a fej ostorcsapásszerű és a nyakcsigolyákra roppant káros elmozdulását hivatott csökkenteni. Feladatát viszont csak helyes beállítás esetén tudja maradéktalanul ellátni. A legújabb aktív fejtámlák elölről jövő ütközés esetén is védenek, követve az előre lendülő fejet, és annak visszacsapódásakor rögtön megfékezve annak mozgását.

További teendők

A legfontosabb, hogy a biztonsági övet minden esetben be kell csatolni! Nem azért, mert ha elmulasztják, akkor büntet a rendőr, hanem mások és saját biztonságunk érdekében!
Létezik biztonságos autózás?

Mások biztonsága érdekében? Igen! Rengeteg baleset következménye súlyosabb annál, mint amilyen lehetett volna bekötött biztonsági övvel. Egy kis ütközés következtében a vezetőülésből kieső, vagy csak kimozduló pilóta nem tudja tovább irányítani az autót, ami “önállóan” további balesetet okoz. Azonban nem mindegy, hogyan használják a biztonsági övet! A legjobb hatásfok elérése érdekében az övet a testhez lehető legszorosabban kell elvezetni. Becsatolás után el kell igazítani a csípőn keresztül, majd a mellkas előtt úgy, hogy végig sima és feszes legyen.

Mire kell odafigyelni, amíg hideg az idő? Az alacsony külső hőmérséklet ellen sok ruhával védekezik az ember, ami rontja a biztonsági öv hatékonyságát. Ilyenkor különösen fontos, hogy a pulóver vagy kabát felett hogyan helyezkedik el az öv. Becsatolás után kézzel kell a lehető legszorosabbra húzni a hevedert, de a sál és nyakkendő kihagyásával. Amennyiben ezek is az öv szorításába kerülnek, egy ütközés esetén könnyen megfojthatják viselőjüket.

Menet közben

Sose feledjék, a közlekedés egy óriási társasjáték, amiben nincsenek ugyan nyertesek, csak rosszabb esetben vesztesek. Ami viszont senki nem akar lenni. Hogy ez ne csak elmélet, szándék legyen, a járművek vezetőinek kell mindent megtenniük. Szinte magától értetődik, hogy aki jogosítvánnyal -vezetői engedéllyel – rendelkezik, annak az autók, motorok, haszonjárművek kezelését már készségszinten kell végeznie. Sajnos minden nap lehet találkozni olyan vezetővel, akinek nemhogy a közlekedés – a folyamatok átlátása, felmérése, a cselekvés megtervezése és végrehajtása -, hanem a járműnek, mint gépnek a kezelése is komoly kihívást jelent. Kérek mindenkit, jó alaposan tekintsen magába! Biztos benne, hogy azt a járművet, járműfajtát amit vezet, minden esetben közel 100%-osan tudja uralni, irányítani, kezelni? A hiúságot és a büszkeséget félretéve aki kicsit reálisan tekint önmagában, az biztosan nemmel válaszolt. Ez már egy óriási lépés, ugyanis az emberek túlnyomó többsége meg van róla győződve, hogy ő tud vezetni. Pedig nem! És nem hogy vezetni nem tud, még a járművét, mint gépet sem tudja 100%-osan kezelni!

Első gyakorlati lépésként tehát fizesse be magát egy tanfolyamra, ahol rendesen megtanítják, mit és hogyan is kell csinálni egy járművel. Tisztelt Cégvezetők, Döntéshozók! Ha az Önök beosztottai a cégük által biztosított járműveket használják, akkor Önöknek, mint felelős vezetőknek a kötelességük, hogy ne csak értékesítési, marketing és egyéb tréningekre, hanem járműkezelési és közlekedési tanfolyamokra is beiskolázzák munkatársaikat. Materiálisan közelítve a kérdéshez, egy több millió forintos jármű – a benne levő árukészletről és szellemi tőkéről nem is beszélve – árának töredékéért olyan továbbképzéseket lehet már találni, amik jelentősen csökkenthetik a jövőbeni balesetek számát, következményeit. A közlekedés nem olyan, mint a matematika házi feladat, hogy ha valaki nem tanulja meg, legfeljebb egyest kap, de nagyobb baja nem lesz belőle. Az utcán egy “Bocs, elnéztem!” gyakran kevés, az emberéletet nem lehet visszaadni, itt nincs Reset gomb, mint a számítógépes játékokban.

Hiába szerelnek a gyárak mindenfajta elektronikus őrangyalt az autókba, hiába zsúfolják tele légzsákokkal, a járművet irányító személyek helyett – még – nem tudnak gondolkodni, vagy cselekedni. Továbbra is az embereken múlik a közlekedési balesetek döntő többsége, aminek a csökkentése érdekében szintén az emberek tehetik a legtöbbet. A hatóságok részéről csak látványos tűzoltás a sebességmérők számának gyarapítása, nem azért kell annyival menni, amennyivel, mert ott a traffipax, vagy nem azért kell becsatolni minden ülésen a biztonsági övet, mert “Jaj, mi lesz, ha megállít a rendőr?”, hanem azért, mert a közlekedés csak úgy marad működőképes, ha az írott és íratlan szabályait mindenki betartja.

forrás:http://www.portfolio.hu/

 

Leave Comment